Dobór materiału kluczem do sukcesu
Wybór odpowiedniego materiału na wyrafinowane opakowanie w oparciu o cenę za kilogram może być strzeleniem sobie w stopę. Z pozoru tanie rozwiązanie może być kosztowne, gdy weźmiemy pod uwagę zachowanie materiału w procesie produkcyjnym i efekt końcowy na półce sklepowej.
Kiedy zwrócono się do Vincenzo Leara z Gpack Group z prośbą o wyprodukowanie opakowania dla linii zapachowej Carolina Herrera Good Girl, został on poproszony o wykonanie testu. Próby tego samego opakowania przeprowadzono przy użyciu renomowanej jednowarstwowej tektury a następnie na wielowarstwowej tekturze Invercote produkowanej przez Iggesund Paperboard. Kiedy wyniki porównano, wybór był jasny – Invercote.
Proces produkcyjny serii opakowań Good Girl składa się 12 różnych etapów. Obejmuje on tłoczenie folią złotą, wytłaczanie, częściowe flokowanie, tłoczenie folią na flokowanej powierzchni, wytłaczanie negatywowe i wykrawanie.
„Stabilność wymiarowa surowca, wytrzymałość i podatność na zginanie były w tym przypadku bardzo ważne”, wyjaśnia Vincenzo. „Decydującym czynnikiem w wieloetapowym procesie produkcyjnym jest stabilność wymiarowa – jeżeli materiał poruszy się nawet minimalnie, może to oznaczać przesunięcie w późniejszym etapie produkcji. Wówczas tracisz wszystko, zarówno materiał, ale i włożoną pracę.”
Nasz rozmówca posiada dziesięcioletnie doświadczenie w produkcji opakowań o wysokich wymaganiach jakościowych. Gpack, firma, gdzie pracuje, może pochwalić się ponad 50 letnim doświadczeniem. Vincenzo jest jedną z osób, które nie biorą automatycznie pod uwagę ceny materiału za kilogram. Zamiast tego bierze on pod uwagę całkowity koszt posiadania.
„Przy tańszym i często niższej jakości materiale, koszt materiałowy jest oczywiście niższy”, mówi. „Ale jeśli uwzględni się również czas ustawiania maszyny między poszczególnymi etapami, ryzyko odrzucenia partii i popełnienia błędu, wówczas droższe i wyższej jakości materiały mogą okazać się tańsze, jeśli weźmie się wszystko pod uwagę.”
Marka Carolina Herrera należy do Puig, rodzinnego przedsiębiorstwa w trzeciej generacji, działającego na rynku perfumeryjnym i mody z siedzibą w Barcelonie, które pierwotnie zaproponowało zastosowanie Invercote, ale które również wzięło pod uwagę wyniki testów. Decydującymi czynnikami oprócz jakości bigów, było to jak dobrze krawędzie poddano flokowaniu, co uznano za ważną właściwość opakowania w przyciągnięciu uwagi konsumenta w punkcie sprzedaży.
“Ogólnie rzecz biorąc rozwiązania opakowaniowe wybieramy we współpracy z naszymi drukarniami partnerskimi, ale sami podejmujemy ostateczne decyzje dotyczące wykorzystywanych materiałów”, mówi Puig.
„Sposób zachowania się jednowarstwowej i wielowarstwowej tektury w procesach produkcyjnych stanowi istotną różnicę,” kontynuuje Vincenzo Leara.
Na podstawie informacji firmy Iggesund Paperboard