Druk cyfrowy – zalety i wady wg specjalistów.
Wiele drukarni realizuje zlecenia w technologii druku offsetowego. To jednak nie jedyna dostępna opcja, wiele drukarni specjalizuje się w druku cyfrowym. To świetna metoda do przygotowywania m.in. materiałów reklamowych. Aby przybliżyć Państwu sposób, w jaki powstają wydruki, w tekście poniżej przedstawiamy, co to jest druk cyfrowy, jakie ma zalety i wady oraz czym różni się od offsetu.
DRUK CYFROWY – definicja.
W analogowych metodach drukowania nośnikiem obrazu (czyli źródłem kolejnych odbitek) jest forma drukowa. Jak podpowiada nazwa, druk cyfrowy realizuje się na podstawie pliku cyfrowego, a obraz drukowy tworzy się bezpośrednio w maszynie drukarskiej. Można to więc zinterpretować jako przenoszenie zdigitalizowanych informacji na papier w celu stworzenia reprodukcji oryginału.
ZASTOSOWANIE
Istnieje wiele materiałów, do których z powodzeniem można wykorzystać druk cyfrowy. Większość z nich posiadamy w naszej ofercie.
Zarówno duży, jak i mały format papieru nie stanowi problemu w druku cyfrowym. Niezależnie od wielkości, technologia druku cyfrowego charakteryzuje się wysoką jakością oraz szybkością realizacji. Z tego względu najczęściej jest wykorzystywana do nadruków na produktach reklamowych o niskim i średnim nakładzie albo innych użytkowych wyrobów poligraficznych. Podobnie jak format, zadrukowywane podłoże również nie ma wpływu na efekt, dlatego oferujemy naszym Klientom wiele opcji materiału bazowego.
RÓŻNICE MIĘDZY DRUKIEK CYFROWYM A OFFSETOWYM
Cechy druku cyfrowego są bardziej widoczne, jeśli porównuje się go z inną popularną metodą tworzenia odbitek, jaką jest druk offsetowy. Technika druku offsetowego polega na przenoszeniu obrazu z płaskiej formy drukowej na podłoże za pomocą cylindra pokrytego gumowym obciągiem. Aluminiową matrycę pokrywa się miejscowo substancją oleofilną, przyciągającą tłustą farbę drukarską, a w miejscu, które ma nie być zadrukowane, wykorzystuje się substancję oleofobową. Następnie cylinder nakłada farbę na przygotowaną formę drukową, a odbitki są produkowane przez dociśnięcie matrycy do papieru.
Aby uzyskać kolorowy obraz, każda z farb CMYK (cyjan, magenta, żółty i czarny) musi być nakładana na osobny cylinder i osobną matrycę. Oznacza to, że przygotowanie maszyny drukarskiej w druku offsetowym wymaga czasu. Ponadto realizacja niewielkich nakładów generuje spore koszty, a personalizacja wydruków (np. w przypadku nadawania numerów seryjnych) jest niemożliwa. Oprócz tego jeśli produkt poligraficzny wymaga dalszej obróbki introligatorskiej, trzeba odczekać, aż farba wyschnie, co dodatkowo przedłuża proces realizacji zamówienia.
Z tego względu offset warto przemyśleć przy większych nakładach powtarzalnych odbitek. Co jeśli zależy nam na uzyskaniu np. 150 sztuk katalogów szytych albo 300 ulotek? W takiej sytuacji zachęcamy do KORZYSTANIA z druku cyfrowego. Chętnie wykorzystują tą metodę druku osoby poszukujące profesjonalnego przygotowania produktów za niewielką cenę.
ZALETY DRUKU CYFROWEGO
- Krótki czas przygotowania do druku – metoda nie wymaga specjalnej matrycy zatem czas realizacji zleceń jest bardzo krótki.
- Możliwość druku spersonalizowanych odbitek – każdy element może zawierać inne informacje, co przydaje się podczas realizacji np. etykiet produktowych ze zmiennym kodem kreskowym lub zaproszeń personalizowanych.
- Cyfrowy druk umożliwia wygodną obróbkę obrazu z poziomu komputera.
- Możliwość druku na wielu różnych podłożach i gramaturach papieru.
- Doskonała opłacalność na niskich nakładach.
- Brak potrzeby mycia zespołów farbowych w przypadku zmiany kolorów.
- Zmiana tonerów nie powoduje problemów.
- Bogaty gamut barw.
- Wysoka prędkość druku (ponad 140 stron A4 na minutę) i brak przestojów w trakcie drukowania pomiędzy kolejnymi zleceniami. Dzięki temu wiele produktów można zaoferować nawet w kilka godzin po zamówieniu.
- Brak druków próbnych – pierwszy wydruk próbny jest częścią nakładu.
- Jakość wydruku jest niemal identyczny jak druk offsetowy, zatem jest o wiele wyższa od odbitek z typowej drukarki domowej, a przy tym nie wymaga stosowania tłustej farby drukarskiej.
- Trwałość reprodukcji, dzięki czemu druki nie wymagają dodatkowego zabezpieczania niezbędnym w druku offsetowym lakierem dyspersyjnym.
- Po druku produkty nie muszą wysychać, zatem mogą być od razu poddane obróbce introligatorskiej: szyciu, klejeniu lub wycinaniu.
- Archiwizacja i ponowne przygotowanie odbitek są bardzo proste.
- Brak potrzeby przygotowania formy drukowej sprawia, że koszty wydruków są obniżone.
WADY DRUKU CYFROWEGO
Proces drukowania w technologii cyfrowej nie ma zbyt wielu wad. Według wielu osób jakość wydruku cyfrowego jest gorsza niż w druku offsetowym. Trzeba jednak pamiętać, że nowoczesne maszyny drukujące techniką cyfrową są w stanie uzyskać nierzadko lepszą jakość niż maszyny offsetowe. Ponadto w przypadku druku cyfrowego na dużych formatach warto upewnić się, czy drukarnia korzysta z urządzenia drukującego o wskazanym wymiarze. Wiele drukarni bez problemu przygotowuje wydruki cyfrowe nawet w formatach A0 i B0.
TECHNIKI DRUKU CYFROWEGO
W obrębie opisywanej metody przygotowywania wydruków istnieją różne rodzaje druku cyfrowego w zależności od sposobu nanoszenia obrazu na podłoże. Poniżej przedstawiamy podstawowe rodzaje druku cyfrowego – każda z nich ma swoje wady i zalety.
Druk laserowy (elektrofotograficzny)
To najczęściej stosowana metoda – bardzo możliwe, że z technologii elektrofotograficznej korzystają Państwo na co dzień w domu czy pracy. Dane o obrazie komputer wysyła do kontrolera wydruku, przerabiającego pliki na zrastrowany zestaw danych, czyli ramkę. Następnie ramka trafia do maszyny drukarskiej, która tworzy wiązkę laserową i naświetla cylinder naładowany elektrostatycznie. Dzięki temu powstaje elektrostatyczny obraz utajony. Do powierzchni tego obrazu zbliża się toner – proszek barwiący zmieszany z nośnikiem, aż proszek przyklei się w miejsce naświetlenia cylindra. Później toner przenosi się z cylindra na papier oraz utrwala termicznie.
Druk magnetograficzny
Ten rodzaj druku cyfrowego polega na tworzeniu obrazu na podstawie siatki obwodów elektrycznych. Obwody umieszczone na cylindrze emitują pole magnetyczne, a wykorzystany toner wykazuje właściwości ferromagnetyczne (czyli jest namagnesowany). Następnie proszek barwiący przenoszony na cylinder jest przyciągany przez pole magnetyczne i w ten sposób tworzy pożądany obraz.
Ink jet
Wydruki natryskowe przygotowywane są na maszynach wyposażonych w specjalne głowice z dyszami. Kiedy elektroniczny układ sterujący wysyła do głowicy impuls elektryczny, powstaje kropla atramentu. Następnie zgodnie z plikiem obrazowym uruchamiany jest natrysk, wyrzucający krople atramentu na podłoże. Pracę głowic nadzoruje się za pomocą komputera. Obecnie ten rodzaj drukowania cyfrowego rozwija się najprężniej.
Druk termograficzny / termiczny / termotransferowy
Termografia polega na tym, że ciepło działa na podłoże lub środek barwiący na nośniku pośrednim (folii barwnej). W bezpośrednim druku termograficznym nadruk przygotowywany jest na specjalnym papierze, który zawiera określone związki – pod wpływem ciepła związki rozkładają się i tworzą barwny obraz. Natomiast w metodach pośrednich nośnik barwi podłoże w wybranych punktach pod wpływem ciepła głowicy drukującej.
Druk wielkoformatowy
Odmiana druku ink jetowego, w którym głowica zainstalowana jest w tzw. karetce. Karetka porusza się nad materiałem, generując obraz. Dzięki temu, że głowica jest ruchoma, druk można nanosić na szerokości nawet do 5 m, co w połączeniu z mediami długości do 50 m daje możliwość stworzenia wydruków naprawdę imponujących wymiarów.
Druk wielkoformatowy dzieli się na druk lateksowy, solwentowy, midsolwentowy, ekosolwentowy, pigmentowy i UV.
Druk cyfrowy – czy warto?
Biorąc pod uwagę przedstawione wyżej informacje, nic dziwnego, że druk cyfrowy jest tak popularny. Wykorzystują go zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby prywatne do wielu projektów. Niewielkim kosztem można uzyskać wysokiej jakości produkty drukowane w bardzo krótkim czasie. Czy warto wybrać drukarnię oferującą druk cyfrowy? Tak, zwłaszcza jeśli zależy Państwu na ograniczonej liczbie kopii w niskiej cenie.